wtorek, 17 kwietnia 2007

Najlepsze darmowe edytory blogów: Windows Blog Writer

Pisanie bezpośrednio w blogu bywa niekiedy boleśnie powolne, a dodawanie linków, tagów i obrazków męczące. Dużo łatwiej i przyjemniej jest pisać w edytorze offline i wysyłać gotowy post na serwer. Niektórzy powiadają, że Windows Live Writer w ogóle jest obecnie najlepszym, darmowym edytorem bloga.

Jego typowa instalacja umożliwia:

1. łatwiejsze i szybsze edytowanie lub modyfikację postów i szkiców;
2. edycję offline, to jest bez połączenia z internetem;
3. wsparcie dla wielu blogów, umożliwiające m.in. wysyłkę jednym kliknięciem tego samego tekstu do kilku blogów;
4. większe możliwości operacyjne, typu dodawanie uśmieszków, tagów Technorati, map Google, video z Yotube czy Google, itp.;
5. łatwiejsze zarządzanie linkami zwrotnymi (trackbacks);
6. Natychmiastowy podgląd, jak twój post będzie wyglądał po opublikowaniu w blogu, jeszcze przed publikacją (Web preview). Ta unikalna funkcja jest możliwa dzięki temu, że program ściąga z serwera arkusz stylów CSS, a po ewentualnych zmianach w arkuszu stylów umożliwia updates;
7. Pingowanie jest sposobem powiadamiania wyszukiwarek blogów o pojawieniu się w twoim blogu nowego postu, aby mogły go zindeksować i wyświetlać w wynikach wyszukiwania. To jest bardzo ważna czynność, o ile chcesz mieć swój artykuł zlistowany w wyszukiwarkach. Dobre serwisy blogowe mają jakiś automatyczny system pingowania, ale większość dobrych blogów pinguje dodatkowo, używając pingomatic czy pingoat. Możesz też manualnie dodać serwisy do pingowania ;
8. wsparcie dla dodatkowych pluginów. Pluginy to jest właśnie to, co powoduje, że WLW nie ma obecnie konkurencji. Działają tak, jak pluginy w Firefoxie, rozszerzając program o dodatkowe funkcjonalności. Poniżej kilka wybranych pluginów, znacznie więcej można znaleźć w oficjalnej galerii, a jeszcze więcej w nieoficjalnej witrynie dodatków do Windows Live. Możesz sobie też dopisać własny plugin z użyciem Writer SDK.

Instalacja i konfiguracja.

1. Ściągnij najnowszą wersję programu z witryny Windows Live. Uwaga: Program potrzebuje do pracy NET Framework 2.0 lub nowszy. Jeśli nie posiadasz, albo stwierdzasz, że Writer nie działa, ściągnij .NET Framework z witryny Microsoftu i zainstaluj najpierw.

2. Po pierwszym uruchomieniu programu automatycznie rozpocznie się pomoc konfiguracji, która zapyta, czy chcesz utworzyc konto Windows Live Spaces, lub, jesli masz bloga, poprosi o pójście dalej. W następnym okienku wybierzesz czy masz konto w Live Spaces, czy gdzie indziej.

3. W trzecim okienku podasz adres www swojego bloga oraz swój login i hasło. Na kolejnym etapie wybierzesz typ bloga. Jeśli to jest Blogger, to program najprawdopodobniej sam rozpozna i zacznie ściągać ustawienia twego bloga wraz z arkuszem stylów.

4. W ostatnim okienku wpisujesz nazwę bloga. Nie musi być taka sama, jak na serwerze, ale powinna być taka, by się nie myliła z innymi blogami, jeśli je w przyszłości dopiszesz. Ten krok kończy konfigurowanie, program jest gotowy do użycia i publikacji.

5. Menu jest intuicyjne. Jeśli pisanie zajmuje ci więcej czasu, zapisuj kolejne etapy swojej pracy naciskając guzik "save draft", czyli zapisz szkic. Tekst zostanie zapisany na twoim komputerze bez wysyłania na serwer. Wszystkie szkice będą widoczne w menu po prawej stronie ekranu i w każdej chwili możesz do nich wrócić lub je skasować. Gotowe teksty publikujesz w blogu guzikiem "Publish" - jeśli masz wiele blogów, wybierz najpierw właściwy blog. Lista opublikowanych notek pojawi się pod szkicami. Dokładniejsze instrukcje oraz obrazki z etapu instalacji, konfiguracji oraz dostępnych opcjii programu, edytowania i publikowania znajdziesz w blogu Scribez (j. angielski). Co prawda dotyczy to współpracy z blogiem prowadzonym na silniku Wordpress, ale wszędzie jest dosyć podobnie. Jednak zanim zaczniesz pisać, być może to jest dobry moment, aby ściągnąć pluginy, które ci będą przydatne.

Pluginy.

Media i pliki:

Insert Video: wklej w swój post video z MSN SoapBox, Google Video, YouTube, MySpace Video, Yahoo! Video, muveeMix lub myvideo.de za pomocą Insert-Video, a następnie kopiując i wklejając link do video w okienku tekstowym. Alternatywnie możesz po prostu wkleić link do video bezpośrednio w post, a plugin zrobi resztę.

Flickr4Writer: Flickr4Writer pozwala na bezpośrednie wklejanie obrazków przechowywanych na twoim koncie Flickr. Możesz też przeglądać przechowywane zdjęcia. Najlepszy sposób przechowywania w sieci i wklejania zdjęć i obrazków do bloga, ale najpierw musisz założyć konto na Flikr (darmowe).

Screen Capture przechwyci ekran z podanego przez ciebie URL i załaduje obrazek do twego bloga za pomocą kliknięcia w Insert Screen Capture lub po prostu przeciągając dany adres www z paska adresowego twej przeglądarki do okienka Writera.

BoxNet - podlinkuj bezpośrednio pliki z twojego konta w Box.net lub załaduj pliki na konto Box.net (bardzo użyteczny serwis, działa jak Flicr, tylko ma więcej możliwości. Oferuje 1 GB darmowej powierzchni do przechowywania plików na serwerze.)

Funkcjonalność:

Text Template czyli Szablon Tekstowy umożliwia ci zapisanie często używanych szablonów HTML: od fraz tekstowych, do linków, uśmieszków, terminów i tak dalej. Możesz zorganizować swoje szablony w kategorie lub nawet dawać im swoje ikony. (Uwaga: ten plugin będzie potrzebny do współpracy z Planetą Terra).

Insert Table - wkleja tabelę do postu. Łatwe w użyciu.

Insert Symbol wkleja do postu zaawansowane znaki typograficzne. Dziala jak w MS Word.

Code Formatter - wkleja do postu fragmenty kodu (C#, CSS, HTML, INI file, Java, JScript, Perl, PHP, Python, SQL, VB.NET, VB Script, XML)

Feed Reader czyli Czytnik Kanałów : pozwala wkleić artykuł z kanału RSS do twego postu. Posiada również menadżera kanałów.

Blog This! dodaje guzik do Firefoxa lub Internet Explorera. Zaznacz fragment tekstu na oglądanej stronie i naciśnij guzik, który uruchomi nową sesję Writera z już skopiowanym cytatem ze strony. Uzupełnij jak chcesz i opublikuj.

Live Writer Backup - Plugin pracuje jako samodzielny program i może działać w trakcie pracy Writera. Uruchamia się go z Start Menu Windowsa. Tworzy kopię zapasową wszystkich ustawień Writera, od ustawień bloga, szkiców, opublikowanych postów do nawet pluginów.

2 komentarze:

  1. FFFFFFaaajjnyyy

    OdpowiedzUsuń
  2. ...i że ja na to dopiero teraz trafiłem .... dzięki wielkie !
    Rzeczywiście jest to bardzo przydatne narzędzie. Jestem zwolennikiem pisania "oflajnowego", a publikowanie via e-mail ma ograniczenia pojemnościowe. Zawsze doceniałem produkty MS Live, ale chyba nie wszystkie testowałem, a może nie zawsze tak mocno korzystałem z bloga....? Jeszcze raz tx.

    OdpowiedzUsuń